Pedagogisch Psychologisch Centrum Heemstede

Chrysanthemumlaan 2
2106 BN Heemstede

023-5282290

ppch.heemstede@gmail.com

Drs. W. Dondorp is vrijgevestigd registerpsycholoog NIP/Gezondheidszorgpsycholoog (BIG), onderwijskundig pedagoog en lid van NVGzP/VvAA.

BIG registratienummer 49050968625

Uw privacy en PPCH

Bereikbaar op maandag van 9.00 tot 17.00 uur

en donderdag van 8.30 tot 13.30 uur

Telefonisch spreekuur: woensdagavond

van 18.30 tot 19.30 uur

  • Facebook Social Icon

De stof van de modules Tekenanalyse gegeven door het PPCH is auteursrechtelijk beschermd

en intellectueel eigendom van het PPCH.

 Module 1

Symptomen van grensoverschrijdingen en depressie (concrete tekeningen)

januari tot november 2020

In 15 lessen van 5 uur gaat u met diverse docenten in een kleine groep intensief aan de slag. 

De lessen worden om de week gegeven met een stop in de zomervakantie.

De module is ervaringsgericht, zodat het ook mogelijkheden voor uw persoonlijke ontwikkeling biedt. Daarbij is het niet belangrijk dat u goed kunt tekenen, wel dat u zich aangetrokken voelt tot het beeldende proces.

 

In deze module worden de symptomen van grensoverschrijdingen en depressie behandeld, bekeken vanuit de Tekenanalyse en gebaseerd op de psychoanalytische theorieën. Grensoverschrijdingen op emotioneel, fysiek en seksueel niveau worden zichtbaar in de tekening omdat het creatieve tekenproces minder gecensureerd wordt door het denken.  

De tekening van een herinnering verschaft inzicht in de innerlijke wereld van de tekenaar. Het getekende is namelijk een deels bewuste, deels onbewuste projectie uit die wereld, die verhelderd kan worden met het metaforische beeld van een ijsberg.[1]

               

Want wat de tekenaar bewust tekent, is slechts het topje van de ijsberg, het gedeelte dat boven de waterlijn uitsteekt. Tezamen met de schijnbaar coherente toelichting van de tekenaar vormt dit ijsbergpuntje het secundaire proces. Via dit (cognitieve) proces selecteert en controleert de tekenaar grotendeels wat hij/zij tekent en wat hij/zij daarover vertelt. Overwegend verloopt dit proces bewust.                                                                           

Maar een significant groter en bepalend onbewust deel van de ijsberg bevindt zich juist onder de waterlijn: het primaire proces. Tijdens het tekenen komen vanonder de waterlijn onbewust fysieke reacties, gevoelens en emoties opborrelen als reactie op de te tekenen gebeurtenis. Deze reacties passeren geheel of gedeeltelijk de censuur van de tekenaar alvorens als inconsistenties en andere onbewuste mechanismen toch geheel of gedeeltelijk  op papier terecht te komen.

Al met al leidt bovenstaande ertoe dat tekeningen informatie bevatten over zowel secundaire als primaire processen, en dat in deze oneigenlijke scheiding bewuste en onbewuste affecten en tegenstellingen betekenisvol en nauw met elkaar zijn verweven. De Tekenanalyse bestudeert die processen vanuit de psychoanalytische theorieën zoals die in de afgelopen decennia werden ontwikkeld. Tevens leunt de analyse op de psychodynamische theorie, afgeleid van de psychoanalyse, die de nadruk legt op de dynamische inter-persoonlijke uitwisseling en inleving in de emotionele betekenis van het getekende en het mentaliserend vermogen.[2] Binnen dit referentiekader gaat de Tekenanalyse ook uit van de egopsychologie, object-relatietheorie, zelfpsychologie en gehechtheidtheorie. (Klik hier om verdere informatie te downloaden)

 

[1] Boekomslag van Dijksterhuis, A. (2007). Het slimme onbewuste. Foto door Ralph A. Clavenger.

[2] Dirkx, J., Hebbrecht, M., Mooij, A.W.M., & Vermote, R. (2011). Handboek psychodynamiek. Utrecht: De tijdstroom.

Locatie

Chrysanthemumlaan 2, 2106 BN Heemstede. 
vlakbij station Heemstede -Aerdenhout 

De lessen worden gegeven in kleine groepjes (maximaal 12 personen), zodat er veel aandacht is voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling. 

Voor wie?

Hoewel de module richt zich met name richt op professionals die werken met mensen, kan iedereen die zich wil verdiepen in de psychologische aspecten en mogelijkheden van Tekenanalyse deelnemen.

De Tekenanalyse wordt succesvol gebruikt door psychiaters, psychologen, pedagogen, huisartsen en professionals die werken met kinderen en (jong) volwassenen met grensoverschrijdende en traumatische ervaringen en PTSS.

 

Naast het ontwikkelen van vaardigheden en psychologische kennis is een goede attitude belangrijk, zoals geduld en invoelingsvermogen.
Vereiste vooropleiding is universitair of hoger beroepsonderwijs of een, naar het oordeel van het docententeam, gelijkwaardig niveau.

Minimumleeftijd: 23 jaar

 

Docenten

Tijdens deze module volgt u lessen bij diverse docenten met ieder een eigen insteek en veel ervaring.  

Wanda Dondorp

Daniel Helderman

Gerdine Veen

Ko Vos

Leerplan en eisen

De module heeft een gemiddelde tijdsbesteding van 433 uur, verspreidt over collegedagen, intervisie, supervisie, leertherapie, verslagen, opdrachten en literatuurstudie.

Indien aan alle eisen met een voldoende beoordeling is voldaan ontvangt u een certificaat dat recht geeft op het volgen van module 2.

Het complete overzicht van leerplan, accreditatie, eisen en kosten  kunt u hier downloaden.

Kosten 

€ 1995,00 module 1 in één keer te voldoen vóór 1 januari 2020. 

Of gespreide betaling in drie termijnen van €698,00 (1 januari, 1 maart en 1 mei 2020).  

Niet inbegrepen kosten, inschrijfgeld,  leertherapie en examen.

Aanmelden

De module start op 16 januari 2020. Voor de lesdagen klik hier

Als u de module wilt gaan volgen, kunt u op de pagina  aanmelden alle informatie vinden. 

Hebt u nog vragen over het leerplan, de toelatingsprocedure of de betaling? Dan kunt u ons e-mailen of bellen, wij beantwoorden uw vragen graag.

Het is ook mogelijk een persoonlijk adviesgesprek aan te vragen.