Pedagogisch Psychologisch Centrum Heemstede

Chrysanthemumlaan 2
2106 BN Heemstede

023-5282290

ppch.heemstede@gmail.com

Drs. W. Dondorp is vrijgevestigd registerpsycholoog NIP/Gezondheidszorgpsycholoog (BIG), onderwijskundig pedagoog en lid van NVGzP/VvAA.

BIG registratienummer 49050968625

Uw privacy en PPCH

Bereikbaar op maandag van 9.00 tot 17.00 uur

en donderdag van 8.30 tot 13.30 uur

Telefonisch spreekuur: woensdagavond

van 18.30 tot 19.30 uur

  • Facebook Social Icon

De stof van de modules Tekenanalyse gegeven door het PPCH is auteursrechtelijk beschermd

en intellectueel eigendom van het PPCH.

 Module 2

 

Narcisme, schaamte en schuld; gezonde en destructieve schaamte (concrete tekeningen)

januari tot november 2020

Grensoverschrijdingen op fysiek, emotioneel en seksueel niveau kunnen van dien aard zijn dat het leidt tot een negatieve zelfgerichte emotie en evaluatie van zichzelf. Vernederende benaderingen worden door de beschamende ogen van de ander onbewust verinnerlijkt. Deze vorm van schaamte leidt in plaats van gezonde schaamte, tot complexe problematiek die zich niet gemakkelijk laat registeren; is veelal onbewust, overdekt, vaststaand en vanzelfsprekend. Het is een indringende emotie die de kern van de persoonlijkheid raakt zoals beschreven door (Wille 2011).

 

In module 2 wordt het onderscheid behandeld tussen gezonde en vergiftigende schaamte evenals de begrippen narcisme en schuld (Bradshaw 1996). Doordat de cursist naar aanleiding van de theorie zelf over deze onderwerpen een tekening maakt, wordt ook de eigen ervaring bespreekbaar.

 

In de concrete tekening komen onbewust aspecten van het secundaire en primaire proces samen. Inconsistenties laten de verwevenheid zien en maken duidelijk om welke vorm van schaamte het gaat (Dondorp 2017). De diffuse gevoelens van schaamte die voor of tijdens het tekenen van een herinnering optreden worden in de dialoog besproken. Complex is niet de gezonde schaamte die ontstaat als iemand afwijkend gedrag vertoont, maar de existentiële schaamte over zichzelf; over het feit überhaupt te bestaan. Schaamte die het zelfgevoel aantast met zijn inferioriteitsgevoelens en waardeloosheid. Veelal legt de gezonde schaamte een verbinding met zelfafwijzing en destructieve schaamte, of overdekt deze. In therapie is de destructieve schaamte een belangrijk aandachtspunt. Wordt dit niet onderkend dan belemmert het de voortgang.

 

Narcisme komt bij iedereen voor met dit verschil dat het lang niet altijd een stoornis is. Is dit wel het geval dan is het moeilijk om liefde en intimiteit toe te laten en is er weinig empathie voor de ander, slechts in de functie van de eigen persoon. Men spreekt dan ook van klein en pathologisch narcisme met een gradueel verschil van normaal tot pathologisch. Zelfreflectie en zelf kennis zijn tegengesteld aan narcisme en verhouden zich slecht tot elkaar (Schalwijk 2009). In deze module worden in de Tekenanalyse en dialoog vragen behandeld over symptomen, betekenis en verschillen in het begrip narcisme. Wat zijn de kenmerken van pathologisch narcisme? Welke afweer/verdedigingsmechanismen dienen ter handhaving van het zelfgevoel? Hoe kan een hulpvraag die voor een narcist bijna niet te verdragen is, aangepakt worden? Wat is het verschil in visie over het begrip narcisme tussen de verschillende auteurs?

 

Schuld is verbonden met wat iemand feitelijk doet, terwijl schaamte verbonden is met de gehele persoonlijkheid. Wat niet mogelijk is bij schaamte kan met schuld gevoelens wel omdat deze ongedaan gemaakt kunnen worden.

 

  • Bradshaw J. ‘Vrij van schaamte’ Ankh- Hermes Deventer 1996

  • Dondorp W. ‘Getekend lot’. PPCH uitgave 2017

  • Narcisme Heuves W. en Nicolaï N.J. (Red.) Hoofdstuk 1. F. Schalwijk,    ‘Narcisme is emotieregulatie’. Uitgeverij Boom Amsterdam 2009

  • Wille R. ‘Existentiële schaamte’. Tijdschrift voor psychoanalyse 2011. Nr. 2 Uitgeverij Boom

 

Locatie

Chrysanthemumlaan 2, 2106 BN Heemstede. 
vlakbij station Heemstede -Aerdenhout 

De lessen worden gegeven in kleine groepjes (maximaal 12 personen), zodat er veel aandacht is voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling. 

Voor wie?

Hoewel de module richt zich met name richt op professionals die werken met mensen, kan iedereen die zich wil verdiepen in de psychologische aspecten en mogelijkheden van de Tekenanalyse deelnemen.

De Tekenanalyse wordt succesvol gebruikt door psychiaters, psychologen, pedagogen, huisartsen en professionals die werken met kinderen en (jong) volwassenen met grensoverschrijdende en traumatische ervaringen en PTSS.

 

Naast het ontwikkelen van vaardigheden en psychologische kennis is een goede attitude belangrijk, zoals geduld en invoelingsvermogen.
Vereiste vooropleiding is universitair of hoger beroepsonderwijs of een, naar het oordeel van het docententeam, gelijkwaardig niveau.

Minimumleeftijd: 23 jaar

 

Docenten

Tijdens deze module volgt u lessen bij diverse docenten met ieder een eigen insteek en veel ervaring.  

Wanda Dondorp

Daniel Helderman

Gerdine Veen

Ko Vos

Leerplan en eisen

De module heeft een gemiddelde tijdsbesteding van 433 uur, verspreidt over collegedagen, intervisie, supervisie, leertherapie, verslagen, opdrachten en literatuurstudie.

Indien aan alle eisen met een voldoende beoordeling is voldaan ontvangt u een certificaat dat recht geeft op het volgen van module 3.

Het complete overzicht van leerplan, accreditatie, eisen en kosten  kun je hier downloaden.

Kosten 

€ 1995,00 module 2 in één keer te voldoen vóór 1 januari 2020. 

Of gespreide betaling in drie termijnen van €698,00 (1 januari, 1 maart en 1 mei 2020).  

Niet inbegrepen kosten, inschrijfgeld,  leertherapie en examen.

Aanmelden

De module start op 14 januari 2020. Voor de lesdagen klik hier

Wilt u de module volgen dan kunt u op de pagina aanmelden alle informatie vinden. 

Heeft u nog vragen over het leerplan, de toelatingsprocedure of de betaling? U kunt ons e-mailen of bellen, wij beantwoorden uw vragen graag.

Het is ook mogelijk een persoonlijk adviesgesprek aan te vragen.