Pedagogisch Psychologisch Centrum Heemstede

Chrysanthemumlaan 2
2106 BN Heemstede

023-5282290

ppch.heemstede@gmail.com

Drs. W. Dondorp is vrijgevestigd registerpsycholoog NIP/Gezondheidszorgpsycholoog (BIG), onderwijskundig pedagoog en lid van NVGzP/VvAA.

BIG registratienummer 49050968625

Uw privacy en PPCH

Bereikbaar op maandag van 9.00 tot 17.00 uur

en donderdag van 8.30 tot 13.30 uur

Telefonisch spreekuur: woensdagavond

van 18.30 tot 19.30 uur

  • Facebook Social Icon

De stof van de modules Tekenanalyse gegeven door het PPCH is auteursrechtelijk beschermd

en intellectueel eigendom van het PPCH.

Module 3

Tekenanalyse metaforen (concrete tekeningen van landschapsbeelden),

 

januari t/m oktober 2020

Module 3 biedt met de metaforen een verdere professionalisering van de Tekenanalyse in de therapeutische behandeling. Een metafoor is een voorstelling met een tamelijk onveranderlijke autonome betekenis ten opzichte van individuele omstandigheden. Sterker dan bij de concrete tekenopdrachten van module 1 en 2 leent de metafoor zich voor onbewuste conflicten.

De cliënt beweegt zich in de metafoor in een gefantaseerd landschap; doet dingen, reist, ontmoet personen en dieren, vaak levendige scènes. Als vanzelf ontwikkelt hij een innerlijke waarneming met een reeks intense en kleurrijke beelden. Het blijkt dat bijna iedereen dit beeldbewustzijn kan oproepen. De cliënt vergeet daarbij echter nooit dat het niet om reële fenomenen gaat. De zelfstandige ontwikkeling van de beelden blijkt direct verband te houden met de eigen levensgeschiedenis. Wat onbewust niet wordt toegelaten wordt manifest in de ‘vermomming’.

In de 15 studiedagen van module 3 wordt de psychoanalytische en psychodynamische theorie behandeld, wordt er geoefend met gesprekstechniek en de praktische toepassing in de therapiepraktijk. De cursist werkt intensief in een kleine groep en tekent de metaforen ook zelf. Via de eigen tekening en die van medecursisten leert de cursist over de betekenis en interventie van het visuele fantasie beeld en hoe daarmee een sessie op te bouwen. De groep heeft hierbij een vruchtbare bijdrage in de waarneming van zichzelf en die van anderen. Daarbij geldt dat een therapeut de cliënt zo ver kan brengen tot waar zijn eigen persoonlijkheid zich heeft ontwikkeld.

De metaforen in de ‘Dagdroom therapie’ en ‘Basiscursus Symbooldrama’ zoals die worden gebruikt in deze module zijn ontwikkeld door Hanscarl Leuner, (Leuner H, Dagdroomtherapie Basiscursus Symbooldrama. 1990 Servire Uitgevers bv., Cothen).

 

De onderwerpen worden in drie niveaus verdeeld.

  • Het standaardniveau: ‘De bloem, De wei ’, ‘De beek’, ‘De bosrand, ’De berg’ en ‘Het huis’.

  • Het middenniveau, ‘De leeuw’, De drie bomen en ‘Het voertuig’.

  • Het topniveau: ‘De grot’, Het moeras, ‘De vulkaan’ en ‘De foliant’.

 

Op elk niveau spelen geprononceerder vormen van een neurotisch probleem, gefixeerde beelden als uiting van een neurotische stoorbron en tegenstrijdige en negatieve gevoelens. Tevens heeft elk onderwerp complementaire niveaus: een object - en een subject niveau.

Het tekenen van deze beelden biedt een vrij sterk therapeutisch instrument. In de dialoog wordt de getekende metafoor op empathische wijze begeleid en geanalyseerd zonder dat deze direct geïnterpreteerd hoeft te worden. Dit brengt de cliënt in contact met zijn creatieve vermogen en de samenhang van gevoelens en onbewuste of voorbewuste conflicten. Beeldspraak lijkt een verzachtende uitwerking te hebben op afweermechanismen en de ervaring leert dat dat het effect ervan vrij groot is. 

Het basis- en middenniveau vormen samen een complete therapiemethode die ook bij crisisinterventie gebruikt zou kunnen worden. Aan het einde van de behandeling laten deze thema’s veelal een verandering zien in het landschapsbeeld met relatief harmonische en onopvallende scènes, vrij van gefixeerde beelden, (Leuner H, Lehrbuch der katathym-imaginativen Psychotherapie. Verlag Hans Huber 1994 Bern).                                                                                                                                                

De tekenopdrachten van module 1 en 2 kunnen al naar gelang de behoeften van de cliënt vooraf of tijdens de opdrachten van module 3 aangeboden worden.

 

Locatie

Chrysanthemumlaan 2, 2106 BN Heemstede. 
vlakbij station Heemstede -Aerdenhout 

De lessen worden gegeven in kleine groepjes (maximaal 12 personen), zodat er veel aandacht is voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling. 

 

Voor wie?

Gevraagd wordt een universitaire of afgeronde HBO opleiding of een, naar het oordeel van het team docenten gelijkwaardig niveau. De methode richt zich vooral op professionals die volwassenen en kinderen behandelen en die zich willen verdiepen in de psychologie en behandeling met deze metaforen. De Tekenanalyse zoals die wordt gehanteerd in module 3 wordt succesvol gebruikt door psychiaters, psychologen, pedagogen, huisartsen en professionals die werken met traumatische ervaringen en PTSS.                                             

Minimumleeftijd: 23 jaar

 

Docenten

Evenals in module 1 en 2 doceren ook in module 3, gekwalificeerde docenten: Wanda Dondorp (Tekenanalyse), Daniel Helderman (Psychoanalytische theorie), Gerdine Veen (Psychoanalytische theorie) en Ko Vos (Jungiaans gedachtegoed)

Kijk hier voor meer informatie over de docenten 

Leerplan en eisen

De module heeft een gemiddelde tijdsbesteding van 433 uur, verspreidt over de studiedagen en andere onderdelen.

Indien aan alle eisen met een voldoende beoordeling is voldaan ontvang je een certificaat dat recht geeft op het volgen van module 4. 

Het complete overzicht van leerplan, accreditatie, eisen en kosten  kun je hier downloaden

Kosten 

€ 1995,00  in één keer te voldoen vóór 1 januari 2020 

Of gespreide betaling in drie termijnen van €698,00 (1 januari, 1 maart en 1 mei 2020).  

Niet inbegrepen kosten supervisie en praktijkexamen.

Aanmelden

De module start op 21 januari 2020. Voor de lesdagen klik hier

Als u de module wilt gaan volgen kunt u op de pagina  aanmelden alle informatie vinden. 

Heeft u nog vragen over het leerplan, de toelatingsprocedure of de betaling? Dan kunt u ons e-mailen of bellen, wij beantwoorden uw vragen graag.