Pedagogisch Psychologisch Centrum Heemstede

Chrysanthemumlaan 2
2106 BN Heemstede

023-5282290

ppch.heemstede@gmail.com

Drs. W. Dondorp is vrijgevestigd registerpsycholoog NIP/Gezondheidszorgpsycholoog (BIG), onderwijskundig pedagoog en lid van NVGzP/VvAA.

BIG registratienummer 49050968625

Uw privacy en PPCH

Bereikbaar op maandag van 9.00 tot 17.00 uur

en donderdag van 8.30 tot 13.30 uur

Telefonisch spreekuur: woensdagavond

van 18.30 tot 19.30 uur

  • Facebook Social Icon

De stof van de modules Tekenanalyse gegeven door het PPCH is auteursrechtelijk beschermd

en intellectueel eigendom van het PPCH.

Module 4

Tekenanalyse abstracte tekeningen

 

januari t/m oktober 2020

Wat vertelt de abstracte tekening en wat is de betekenis?
                                                        

 In 15 lessen van 5 uur gaat u met diverse docenten in een kleine groep intensief aan de slag. De lessen worden om de week gegeven met een zomerstop van anderhalve maand.

Ook deze module is ervaringsgericht en biedt mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Daarbij is het niet belangrijk dat u goed kunt tekenen maar wel dat u zich aangetrokken voelt tot het beeldende proces.

 

Behandeling en theorie

Welke gevoelens en emoties spelen er tijdens het maken van een abstracte tekening? Wat is de gevoelsstemming en wat vertelt het abstracte beeld meer nog dan woorden over de innerlijke wereld van de cliënt?

In deze module analyseert u in dialoog de lijnen, vormen en kleuren. Hierbij worden o.a. zelfcohesie; de innerlijke samenhang in de tekening en tussen een aantal tekeningen,  emotieregulatie, constructie en continuïteit zichtbaar.

Blijkt er minder continuïteit te zijn; een onderbroken samenhang in één en, tussen een aantal tekeningen? Gaat er achter de abstracte tekening een dramatische beeld schuil van situaties uit de innerlijke wereld van de cliënt? Allemaal informatie die u uit de tekeningen leert halen.

 

Ook uiteenlopende traumatische ervaringen, worden onbewust in de abstracte tekening geprojecteerd. Denk aan een oorlogsverleden, geweldpleging, ziekte en verlies die zich kenmerken door o.a. nachtmerries, flashbacks, weinig concentratie, angst, verdriet, machteloosheid en paniek.  Daarbij komen veelal weer andere onverwerkte gebeurtenissen naar boven.

De dialoog over de abstracties en de volgorde van de woorden, leiden naar de oorzaak van de klachten. Als therapeut vertrouwt u hierbij op de associaties die aanvankelijk alle kanten op lijken te gaan om daarna bij een punt uit te komen. U let op invallen, vergissingen en versprekingen waardoor het mogelijk wordt de essentie van de tekening te formuleren. Niet één lijn of kleur in de tekening is toevallig en het is de cliënt zelf die weet.
 

De getekende abstractie kan een wensvervulling zijn, of een mogelijke weg naar creatieve opheffing van tegenstellingen tussen het manifeste en latente.

De abstractie van lijnen en vormen versterkt zowel de veiligheid als de projecties omdat de censuur van het rationele denken minder kans krijgt. De cliënt tekent vrijer en projecteert daarmee onbewust emoties in de tekening, waardoor analytisch materiaal uit de vroege ontwikkeling geconstrueerd kan worden. Door woorden te geven aan dit eerst nog vage materiaal krijgt de cliënt meer zicht op vergeten levensjaren en betekenis van de emoties. Op basis van deze flarden probeert de cliënt zich een voorstelling te maken van de werkelijkheid. Wat is voor hem de realiteitswaarde en het therapeutische effect in zijn huidige leven?

Wat is de houding van de cliënt in dit proces en wat is de houding van u als therapeut?

De 4 modules met verschillend type tekenopdrachten; concrete tekeningen (module 1 en 2), tekenen van metaforen (module 3) en abstracte tekeningen (module 4), worden gebruikt al naar gelang de behoeften en situatie van de cliënt. De verschillende typen tekeningen vullen elkaar aan in de therapie.

Locatie
Chrysanthemumlaan 2, 2106 BN Heemstede. 

Vlakbij station Heemstede –Aerdenhout.  ​

De lessen worden gegeven in kleine groepjes (maximaal 10 personen), zodat er veel aandacht is voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling. 

 

​Voor wie?
Hoewel de module zich richt vooral op professionals die werken met mensen, kan iedereen die zich wil verdiepen in de psychologische aspecten en mogelijkheden van Tekenanalyse deelnemen.
De Tekenanalyse wordt succesvol gebruikt door psychiaters, psychologen, pedagogen, huisartsen en professionals die werken met kinderen en (jong) volwassenen met grensoverschrijdende en traumatische ervaringen en PTSS.
Naast het ontwikkelen van vaardigheden en psychologische kennis is een goede houding belangrijk, zoals geduld en invoelingsvermogen. Vereiste vooropleiding is universitair of hoger beroepsonderwijs of een, naar het oordeel van het docententeam, gelijkwaardig niveau.

Minimumleeftijd: 23 jaar

Docenten
Tijdens deze module volgt u lessen bij diverse docenten met ieder een eigen insteek en theoretische kennis en praktijk ervaring.  
Drs. Wanda Dondorp
Drs.Daniël Helderman
Drs. Gerdine Veen
Dr. Ko Vos

​Leerplan en eisen
De module heeft een gemiddelde tijdsbesteding van 433 uur, verspreidt over studiedagen, intervisie, supervisie, leertherapie, verslagen, opdrachten en literatuurstudie.
Indien aan alle eisen met een voldoende beoordeling is voldaan ontvang je een certificaat. Heb je alle vier de modules met een voldoende beoordeling afgerond,  dan ontvangt je het diploma Analytisch Teken Therapeut

​Het complete overzicht van leerplan, literatuurlijst, eisen, kosten en accreditatie kun je hier in november 2019 downloaden.

Inschrijven voor 1 december 2019.

 

​Kosten 
€ 1975,00 voor module 4, in één keer te voldoen vóór 1 januari 2020. Of gespreide betaling in drie termijnen van € 692,00 (1 januari, 1 maart en 1 mei 2020). 


Niet inbegrepen kosten: scriptiebegeleiding en praktijkexamen.